Hvorfor glider min kobling på bilen?

Sker der pludseligt det at din bil accelerere langsomt, at du har svært ved at komme op ad bakker og er koblingspunktet pludseligt blevet et tilfældigt sted omkring narnia og atlantis? Der kan være mange årsager til dette og vi vil forsøge at komme ind på nogle af dem – så du selv kan finde ud af hvad der sker med din Kobling. Men først lige lidt fakta omkring hvad din bils kobling egentlig er og hvad koblingen gør.

Hvad er en kobling?

En kobling er bilers måde at skabe en flydende overgang mellem gearskift og skift af motorkraft. Typisk vil der ved frigivelse af koblingen bliver overført kraft til friktion som så bruges så snart gearskift er foretaget. En Kobling er opdelt i følgende moduler med efterfølgende beskrivelser heraf:

  1. Koblingsdæksel
  2. Koblingsskiven
  3. Udrykkerleje
  4. Koblingsgaffel

Koblingsdæksel

Koblingsdækslet er en trykplade, et dæksel og en fjeder der sammen er omfattet af et dæksel. Dækslet sidder ude i motoren og ved at presse trykpladen og koblingsskiven fjerner det og/eller belaste fjedre i dækslet som sikre glidende gearskift.

Koblingsskiven

Koblingsskiven er mellem trykpladen i koblingsdækslet og motoren. Koblingskiven er lavet af metal og via en lang række fjedre skabes der muligheden for et glidende gearskifte.

Udrykkerleje

Udrykkerlejets formål er at aktivere spjæld fjedrene som sidder i koblingsdækslet.

Hvad gør en kobling?

Når man snakker om en kobling snakker man om adskillige justerbare friktions elementer som tilsammen giver det vi kalder en kobling. En Kobling findes i alle hybrid, diesel og benzin biler. De er altså ikke i elbiler. Elbiler har automatik gear og det er derfor en del anderledes. Samme gælder for automatgear i diesel og benzin biler.

Koblingen i din bil sørger for at fører kraft mellem akslel og gearkassen. Det sker hver gang du i din bil træder ned på kobling eller slipper koblingen igen.

Slitage på koblingen

Din bils kobling er konstant udsat for slitage på grund af den stærke friktion der konstant sker inde i koblingsdækslet. Derfor vil der uanset på et eller andet tidspunkt være behov for at få kigget på sin kobling og i sidste ende få koblingen udskiftet.

5 tips til mindre slitage på koblingen

  1. Brug aldrig koblingen som speeder
  2. Ved tomgang sæt da altid bilen i frigear
  3. Brug håndbremsen når du parkerer
  4. Skift gear hurtigt og ved optimal koblingspunkt
  5. Skift kun gear hvis det er nødvendigt og ikke bare som leg